IDENTYFIKACJA

 

Identyfikacja wizualna to bardzo obszerny temat, widziałem już wiele różnych opracowań w internecie, ale chciałbym też napisać coś od siebie. Pierwsza sprawa, którą powinien poznać każdy kompletny laik tego tematu jest taka, że identyfikacja wizualna to nie tylko logo. Tak na prawdę wraz z zaprojektowaniem logo dopiero zaczyna się zabawa z tą całą identyfikacją :).

 

Aby lepiej zrozumieć ideę identyfikacji, na początek, rozłóżmy może tą nazwę na czynniki pierwsze. Identyfikacja, czyli rozpoznawanie, w tym wypadku naszej marki. Chodzi tutaj o to aby przeciętny zjadacz chleba, ile razy natknie się na nasze materiały skojarzył (wizualnie) je z naszą firmą. Temu ma służyć nie tylko logo ale również układ, kolorystyka, zdjęcia itp. Inaczej mówiąc, identyfikacja wizualna służy do spójnego przekazu, który ma pomóc naszemu mózgowi maksymalnie ułatwić rozpoznanie i skojarzenie pewnych elementów. Dlatego tak ważnym jest umiejętne projektowanie zarówno, strony internetowej jak i materiałów reklamowych.

 

 

Na co należy zwrócić uwagę podczas projektowania elementów identyfikacji wizualnej? 

Pierwszą istotną sprawą jest logotyp, podczas projektowania należy zwrócić uwagę na prostotę jego elementów, im mniej tym lepiej, nasz mózg szybciej je zapamięta. Ważne jest aby wspomniane elementy wyróżniały się na tle konkurencji. Wiele firm upodabnia się do swoich odpowiedniczek z tej samej branży, chcąc płynąć w głównym nurcie i popełniają w ten sposób błąd, ponieważ tracą ważny atut i giną w podświadomości jako firma jedna z wielu.

 

Po zaprojektowaniu logo przechodzimy do następnych aspektów jakimi niewątpliwie są materiały drukowane. Właściwym ruchem byłoby opracowanie jednego bądź kilku elementów, które powielałyby się na każdym projekcie, może to być na przykład zdjęcie, grafika lub specyficzny układ tekstu. W ten sposób skrócimy czas jaki mózg potrzebuje na skojarzenie przykładowej ulotki, folderu (itp.) z naszą firmą. Pamiętajmy przecież, że niektórzy konsumenci nie czytają ulotek, tylko wyrzucają je do śmieci, tutaj czas na skojarzenie jest naprawdę krótki.

 

 

Strona Internetowa. 

Zasady projektowania stron www, są bardzo podobne, dobrze aby wygląd naszej strony przypominał inne materiały reklamowe i tworzył razem z nimi wspólny przekaz. Strona internetowa nie jest w tym przypadku żadnym wyjątkiem, należy jednak mieć na uwadze pewne ograniczenia, np. w trakcie projektowania strony responsywnej, która zmienia swój kształt na różnych urządzeniach wyświetlających, może okazać się niemożliwe ułożenie tekstu w taki sam sposób jak na ulotce.

 

Podsumowanie

W ramach podsumowania trzeba jeszcze dodać jedną bardzo ważną rzecz. Identyfikacja wizualna nie działa od razu. Jednakże jej efekt może być oszałamiający. Pamiętajmy że przeciętny użytkownik musi popatrzeć trochę na naszą stronę internetową, ulotkę czy wizytówkę aby jego mózg mógł wyrobić sobie odpowiednie skojarzenia. Dopiero po pewnym czasie jeśli zobaczy na obcej stronie nasz baner reklamowy, nawet się nie zastanowi a i tak przyjdzie mu na myśl nasza marka. I w tym ostatnim zdaniu widać największy sens projektowania spójnych elementów identyfikacji wizualnej.